Na nartorolki do Brzegu Dolnego

opublikowano: 19 października 2014 autor: Konrad Giedrojć

Na nartorolki do Brzegu Dolnego

Konrad Giedrojć
Nieraz przekonaliśmy się, że inwestycje drogowe w Polsce przynoszą korzyści również nartorolkarzom, a także rolkarzom, biegaczom, czy kolarzom szosowym. Także w okolicach Brzegu Dolnego, na niedawno powstałej drodze, można bezpiecznie oddawać się jeździe na nartorolkach.

W październiku 2013 r. Prezydent RP otworzył most drogowy przez Odrę w Brzegu Dolnym, któremu nadano szumną nazwę "Most Wolności – 4 czerwca". Most był od dawna oczekiwany i zastąpił istniejącą w tym miejscu przeprawę promową na Odrze, znacząco ułatwiając dojazd do Wrocławia, od którego Brzeg Dolny dzieli około 38 km.

Z naszej, czyli nartorolkarzy, perspektywy zaletą mostu i nowej drogi dojazdowej jest oczywiście poprowadzona wzdłuż jezdni, asfaltowa nawierzchnia (ciąg pieszo-rowerowy), która może służyć rowerzystom, pieszym, rolkarzom, a także nartorolkarzom.

Trasa liczy około 6,5 km, zaczyna się w Brzegu Dolnym, na rondzie koło cmentarza, gdzie łączy się z drogą wojewódzką nr 341, a kończy w miejscowości Głoska, po lewej stronie rzeki. Z Głoski jest tylko kilka kilometrów, przez miejscowość Miękinia, do drogi krajowej nr 94 relacji Legnica-Wrocław.

Ścieżka ma zmienne ukształtowanie. Od strony Brzegu Dolnej po 200-300 początkowych metrach zaczyna się podbieg długości około 700 metrów, który jest odpowiednio stromy. Nie jest tak łagodny jak te na obwodnicy wschodniej we Wrocławiu, ani tak stromy i krótki jak dwa podbiegi na obwodnicy śródmiejskiej. Dalej trasa też jest już tylko delikatnie pofałdowana.

Trasa ma wiele zalet. Na całej długości nie ma drzew, co sprawia, że zwłaszcza jesienią nie ma na niej żołędzi, liści, a to często powoduje wypadki. Wzdłuż prawie całego odcinka trasy poprowadzono ekrany, które z kolei od ścieżki oddziela pas zieleni. Dzięki temu trasa jest osłonięta od jezdni i wiatru. Ponadto szyby na mostach zamiast ekranów umożliwiają oglądanie własnej techniki i oczywiście samozachwyt nad nią.

Ścieżka ma szerokość około 2,5-3 metry, więc można wygodnie poruszać się także techniką łyżwową. Jakość asfaltu pozwala na naprawdę dobre odbicie przy stylu klasycznym.

Kolejną zaletą jest otoczenie, trasa wiedzie w ładnym terenie, w okolicy pól i lasów. To sprawia także, że na ścieżce nie ma także zbyt wielu pieszych czy rowerzystów i daje dużą swobodę w jeździe na nartorolkach. Dość powiedzieć, że w trakcie 1,5 godzinnego treningu w październiku 2014 r. autor spotkał tylko 3 rolkarzy, w tym 2 na profi-rolkach do jazdy szybkiej, 2 rowerzystów i 1 biegacza.

Jeżeli miałbym wskazać na wady, to byłby to brak zakrętów (ścieżka praktycznie wiedzie prosto), brak drugiego większego podbiegu, a także wyłożenie samych mostów (dużego nad Odrą i mniejszego nad rzeką Jeziorka) nawierzchnią z piaskowca lub podobnego materiału. Zapewne ze względów konstrukcyjnych same elementy mostu (poza jezdnią) nie są wyłożone asfaltem, mimo wszystko zastosowany „piaskowiec" poddaje się widiowej końcówce kijów.

Dla mieszkańców innych miejscowości niż Brzeg Dolny istotna może być kwestia parkingu. Z tym nie ma problemu, bo zaparkować można przy samym rondzie w Brzegu Dolnym (za stacją telefonicznej BTE, przy ogrodzeniu cmentarza, wzdłuż płyt betonowych), przy trasie (przy skrzyżowaniu z drogą prowadzącą do miejscowości Głoska – po zjechaniu z nowej drogi po prawej stronie na ubitym gruncie), a także na końcu trasy, przed miejscowością Klęka.

Pod artykułem znajduje się galeria zdjęć z trasy.

Mapa trasy

Profil trasy

Profil trasy

zaktualizowano niedziela, 19 października 2014 10:54
Oceń artykuł
(0 głosów)
Napisz komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz. Jeśli jeszcze nie masz konta w serwisie, a interesujesz się nartorolkami, dołącz do nas!

busy

Newsletter

Informacje o nartorolkach na twój e-mail, wygodnie i bezpłatnie.
Akceptuję regulamin biuletynu
Biuletyn nartorolki.pl to cenne źródło wiedzy o nartorolkach, rolkach terenowych i nordic blading.