Koła jakiej marki wybierają zawodnicy rywalizujący w otwartych biegach na nartorolkach w Polsce? Przeanalizowaliśmy dane zebrane przez sklep nartorolkowy.pl w trakcie kontroli technicznej sprzętu podczas zawodów SworneRace 2025. Sprawdź, które marki królowały w biegach stylem dowolnym i klasycznym.
Sworne Race – spora próba statystyczna
Sworne Race to jedne z największych otwartych zawodów na nartorolkach w Polsce, są rozgrywane cyklicznie w Swornegaciach na Kaszubach. W 2025 roku impreza odbyła się już po raz ósmy. Obowiązkową częścią tych zawodów dla każdego uczestnika zmagań na nartorolkach sportowych jest kontrola techniczna sprzętu. Prowadzi ją ekspert z największego polskiego sklepu z nartorolkami.
W trakcie badania zgodności kół z regulaminem imprezy w tym roku został stworzony rejestr marek kół nartorolek wykorzystywanych w zawodach Sworne. To pozwoliło wyciągnąć wnioski, które koła nartorolek są najszybsze.
Jakie koła nartorolek są najszybsze?
Przypomnijmy, że regulamin zobowiązywał uczestników biegu techniką dowolną i klasyczną do udziału wyłącznie na nartorolkach z gumowymi kołami. W zawodach klasykiem koła mogły mieć dowolną prędkość. W rywalizacji techniką dowolną koła musiały rozwijać prędkość “średnią”, oznaczaną przez producentów zazwyczaj numerem “2” lub literą “M”. Wobec tego możemy dowiedzieć się, które koła nartorolek najlepiej sprawdzają się na Sworne Race, ale niekoniecznie podczas innych wyścigów. Tam regulamin zawodów może dopuszczać szybsze koła, np. jedynki.
Sprawdź ofertę największego polskiego sklepu z nartorolkami nartorolkowy.pl.
Koła nartorolek wybierane do zawodów techniką dowolną
W piątkowym wyścigu (18 lipca 2025 roku) stylem dowolnym do kontroli technicznej zgłosiło się 64 zawodników. Analiza objęła wszystkie zgłoszone koła nartorolek – również konfiguracje mieszane.
Zdecydowaną większość stanowiły koła przystosowane do techniki łyżwowej, ale 6 zawodników (czyli prawie 10%) zdecydowało się na start na nartorolkach do techniki klasycznej. Może to świadczyć o braku sprzętu do łyżwy, przyzwyczajeniach lub eksperymentach.
Dwóch uczestników tego wyścigu miało koła mieszane. Na jednej osi znajdowały się koła marki Vexa, na drugiej Rollspeed.
Na poniższym zestawieniu przygotowanym przez sklep nartorolkowy.pl możesz sprawdzić, które marki kół wykorzystywali uczestnicy piątkowego wyścigu i jaką cieszyły się popularnością.

Marka VEXA, a konkretnie model kół do nartorolek VEXA SWT4 o prędkości 2, absolutnie zdominował bieg techniką dowolną – aż 2 na 3 używane koła pochodziły właśnie od tego producenta. Liczba zawodników, którzy korzystali z kół marki Rollspeed była aż o 6 razy mniejsza, niż w wypadku VEXA. Pojedyncze zestawy kół marek takich jak MARWE, IDT czy SWENOR świadczą o tym, że koła te są znacznie wolniejsze i ich standardowe wersje odczuwalnie odstają pod względem prędkości od lidera.
Koła nartorolek wybierane do zawodów techniką klasyczną
W sobotę 19 lipca rywalizowano klasykiem, a w namiocie kontroli technicznej pojawiło się 65 zawodników. W biegu stylem klasycznym królują inne marki. Tu ponad ¾ wszystkich kół to MARWE i SWENOR.
W tym wyścigu organizator dopuszcza koła do klasyka z czarnej gumy o dowolnej prędkości. Możliwe więc jest stosowanie tzw. “jedynek”, czyli najszybszych kół gumowych. Poniższe zestawienie pokazuje więc gumowe koła do nartorolek do klasyka, które rzeczywiście są najszybsze.

We współzawodnictwie techniką klasyczną zdecydowanym liderem okazała się marka MARWE, a dokładnie jej koła do nartorolek Marwe Classic SCR. Na podium znalazły się także SWENOR i VEXA.
Wnioski i obserwacje
MARWE to lider klasyka – to po prostu najszybsze gumowe koła na rynku.
VEXA zdecydowanie dominuje w technice dowolnej – zawodnicy cenią ją za szybkość i przewidywalną jazdę nawet przy bardzo dużych prędkościach. Nie bez znaczenia jest także stała dostępność kół w sprzedaży.
