Piękno Kotliny Kłodzkiej, mnóstwo ciekawych zabytków, atrakcji turystycznych i walory klimatyczne zachęcają do odwiedzania tego zakątka. Znajdziemy tu urokliwe szlaki górskie i trasy narciarskie – jednym słowem wspaniałe warunki do pokonywania przepięknych przestrzeni na nartorolkach, rolkach, rowerach.

Rozwój infrastruktury w mniejszych miejscowościach pozwala na wielowymiarowe korzystanie z uroków i dobroczynnego klimatu tej krainy. Prawdziwy rarytas dla rolkarzy, kolarzy i turystów stanowią górskie drogi łączące Duszniki Zdrój z Zieleńcem oraz Autostrada Sudecka biegnąca od drogi E8 przez Zieleniec do Międzylesia. Dzięki równej nawierzchni i niewielkiemu ruchowi samochodów można przemierzyć wiele kilometrów wspaniałych tras.
Droga biegnąca od Dusznik Zdroju w kierunku Zieleńca, później w stronę Międzylesia pnie się początkowo w górę wzdłuż nurtu Bystrzycy Dusznickiej, by po wyjeździe z lasu zachwycić pięknem Doliny Dzikiej Orlicy. Trasa uczęszczana jest szczególnie przez turystów, rowerzystów, łyżworolkarzy, nartorolkarzy. Trenują tu między innymi biegacze, kadra olimpijska biathlonistów, panczenistek, biathloniści z całej Polski i Czech, rolkarze, kadra kolarzy górskich, szosowych, a także paraolimpijczycy.
Samochody osobowe również przemierzają drogę, ale jak już wspomniałam jest to niewielki ruch umożliwiający swobodne korzystanie z uroków szlaku. Nawierzchnia drogi bez zarzutów – czysty asfalt bez dziur, kolein, nieliczne kamyczki zmywane z pobocza drogi, kije świetnie się wbijają. Na asfalcie spotkamy wielokolorowe strzałki i oznakowania z corocznie rozgrywanych, licznych imprez kolarskich. Po drodze możemy zregenerować siły i uzupełnić płyny siadając przed jednym z dwóch sklepów znajdujących się w Lasówce.
6 km - ciągle w górę
Trening można rozpocząć przy Ośrodku Wczasowym Stalowy Zdrój udając się w kierunku Zieleńca, do skrzyżowania z drogą nr 389 - Międzylesie/Zieleniec. Ta opcja polecana jest raczej osobom o dobrych umiejętnościach i kondycji, ponieważ poruszamy się cały czas pod górę. Swój pojazd musimy zostawić koło Stalowego Zdroju, a później bezpiecznie zjechać. No chyba że mamy kierowcę, który nas zabierze z dowolnego miejsca na trasie.
DŁUGOŚĆ TRASY: 6 km
RÓŻNICA WZNIESIEŃ: 200 m
19 km - na dłuższą wycieczkę

Równie dobrze możemy wyruszyć z wyżej wspomnianego skrzyżowania na drodze nr 389 w kierunku Międzylesia. Na początek czeka nas lekki podjazd, później długi zjazd. Jeśli ktoś się nie czuje na siłach, samochód można zostawić za zjazdem (na wjeździe drogi leśnej – znajdziecie co najmniej kilka) lub na polu biwakowym w Lasówce ok. 2,5 km od skrzyżowania, tuż przed znakiem „Lasówka". Dalej poruszamy się w kierunku Międzylesia przez Lasówkę, Mostowice (przejście graniczne z Czechami, Mostowice - Orlicke Zahori – ponad 10 km od skrzyżowania).
Za przejściem wciąż poruszamy się Drogą Śródsudecką w kierunku Międzylesia - droga staje się bardziej kręta, jest kilka bardziej dynamicznych zjazdów, w Rudawie przepięknie położony staw.
Za Rudawą możemy wciąż jechać aż do Niemojowa, gdzie znajduje się przejście turystyczne Niemojów / Bartošovice v Orlických horách (ok. 19 km od skrzyżowania drogi z Dusznik do Zieleńca). Najlepiej obrać sobie fragment drogi, zostawić samochód w wybranym miejscu, przejechać do wybranego punktu i wrócić na swój parking.
10 km - dla ambitnych
Dla bardziej ambitnych polecam również przekroczenie granicy w Mostowicach i morderczy trening pod górę (drogą nr 311) w kierunku schroniska Masarykova Chata 1013 m.n.p.m. (znajduje się nad samym Zieleńcem, ale z polskiej strony nie ma dojazdu). Dojeżdżamy dokładnie do parkingu pod szczytem. Jeśli po takim treningu jeszcze cokolwiek będziesz wiedzieć, to na pewno to, że dotarłeś do szczytu, a w nagrodę otrzymasz mnóstwo czerwonych krwinek i endorfin. Do największych zalet tej trasy zaliczyć należy niezapomniane widoki – cała dolina Dzikiej Orlicy jak na dłoni. W dole i na przeciwległym wzniesieniu Lasówka oraz świetnie zachowane, przepiękne zabudowania - obiekty architektonicznie budownictwa sudeckiego z XIX wieku, po polskiej stronie nieliczne. Tu również pojawiają się problemy logistyczne - zjazd tą samą drogą raczej niewskazany, najlepiej mieć kierowcę lub buty żeby zbiec, choć to drugie rozwiązanie może być ciężkie w realizacji.
DŁUGOŚĆ TRASY: 10 km
RÓŻNICA WZNIESIEŃ: 340 m
Poniżej profil wysokościowy trasy przedstawionej na mapie.