nartorolki.pl > Sprzęt > Testy > Rolki terenowe Skike VX Twin – TEST

Rolki terenowe Skike VX Twin – TEST

Rolki terenowe Skike VX Twin – TEST

VX Twin to pierwszy model Skike, który umożliwia jazdę z ruchomą piętą. Wyposażony w jednokierunkowe łożyska ma pozwalać na jazdę techniką łyżwową i klasyczną. Czy tak jest w rzeczywistości? Czy ruchoma pięta pozwala na jazdę poprawną techniką narciarską? Czy warto je kupić?

Sprzęt do testów udostępnił…

Rolki VX Twin udostępniła nam do testów pani Mariola Wołowczyk z firmy rollski.pl, za co serdecznie dziękujemy.

W lecie 2011 roku Skike rozpoczęło sprzedaż nowego modelu rolek terenowych, oznaczonych sybolem VX. Wiele osób z niecierpliwością czekało na tę premierę, a szczególnie na wersję Twin. Zgodnie z zapowiedziami producenta Skike VX Twin miało umożliwiać jazdę z ruchomą piętą, niczym na standardowych nartorolkach i biegówkach. Co więcej, Twiny miały pozwalać
poruszać się nie tylko techniką łyżwową, ale też klasyczną. Nic dziwnego, że miłośnicy krosowej jazdy na rolkach nie mogli doczekać się premiery.

Model VX to dwie odmiany rolek terenowych o oznaczeniach Solo i Twin. Wersja Solo to odświeżona postać legendarnych Skike V07, które zapoczątkowały modę na rolki terenowe. V07 i ich następca VX Solo znane są z tego, że jeździ się na nich przy stałym kontakcie stopy (razem z piętą) z szyną rolek. Redakcja portalu przetestowała zarówno model V07 (Rolki terenowe SKIKE V07-120 – wielki test, cz. 1, budowa, Rolki terenowe SKIKE V07-120 – wielki test, cz. 2, wrażenia z jazdy), jak też VX Solo (Rolki terenowe Skike VX Solo – TEST).

nartorolki - sklep

Sprawdź ofertę największego polskiego sklepu z nartorolkami nartorolkowy.pl.

W tym artykule przyglądamy się dokładniej odmianie VX Twin. Ponieważ większość elementów, z których są zbudowane Twiny zostało już opisanych i ocenionych w teście VX Solo, skupiamy się na różnicach i przede wszystkim na ocenie możliwości jazdy poprawną techniką narciarską (to ma zapewnić ruchoma pięta) oraz stylem klasycznym (ruchoma pięta i jednokierunkowe łożysko).

Budowa

Rolki Skike VX Solo i Twin

Skike VX Twin niewiele się różni od swojego brata Solo. Na pierwszy rzut oka można je rozpoznać po kolorze, Solo są białe, a Twin czarne. Większość elementów w obu odmianach jest identyczna. Wykorzystano w nich tę samą ramę (spodnią część), koła (zarówno felgi, jak też opony), błotniki, system wiązań i hamulce. Wszystkie te podzespoły dokładnie opisaliśmy w teście Skike VX Solo, tu pozwolimy sobie tylko na małe podsumowanie.

Zwróciliśmy uwagę na zastosowanie w Solo wielu delikatnych, plastikowych elementów, które mogą łatwo się uszkodzić w terenie lub z powodu zmęczenia materiału. Niestety wszystkie te części znajdujemy także w Twinach, co więcej doszły kolejne, które już podczas pierwszej przejażdżki sprawiały kłopoty.

Koła, opony i błotniki

Pompowane koła o średnicy 150 mm pozwalają na komfortową jazdę na asfalcie oraz na utwardzonych i równych drogach poza nim. Błotniki zapewniają dodatkowy komfort na mokrych nawierzchniach, zdarza się jednak, że utrudniają swobodny przelot patyczkom, liściom, czy drobnym kamieniom, które klinują się między oponą, a błotnikiem.

Pompowane koła i plastikowe błotniki w Skike VX Twin

Błotniki tylnych kół zamontowane w okolicy hamulców mają też denerwującą tendencję do krzywego ustawiania się i szorowania o oponę. Jest jednak szansa, że już wkrótce problem zniknie, gdyż Skike przygotowało zestaw korygujący tę wadę. Więcej piszemy o tym na końcu tekstu w sekcji Skike koryguje wady wieku dziecięcego.

Hamulce

Ich konstrukcja niemal bez zmian została przeniesiona z poprzednika – Skike V07. Fabrycznie zamontowane hamulce to jedna z większych zalet rolek terenowych Skike. Są sprawne, zapewniają bezpieczeństwo, komfort psychiczny i zwiększają uniwersalność rolek. Bez obaw można się na nich wybrać na mocno nachylone drogi.

Wiązania

Naszym zdaniem nieudane. Choć możliwość jazdy na Skike VX w normalnych butach to kolejna wielka zaleta tego sprzętu, jednak system plastikowych pasków, klamerek jest trudny w użyciu i ciężki do zrozumienia. Dodatkowo twarde i ostre krawędzie w osłonkach pasków wpijają się w ciało, mogąc powodować bolesność, a w skrajnych wypadkach nawet obtarcia. Woleliśmy paski zapinane na rzepy z Skike V07.

Różnice w budowie wersji Solo i Twin

Kierunkowe łożyska

Poza kolorem tylko dwa elementy różnią Twin od Solo. Pierwszy to kierunkowe łożyska montowane fabrycznie w wersji Twin „Terrain”, którą dysponowaliśmy podczas testów. Pracują na przednich osiach rolek. Pozwalają na jazdę wyłącznie do przodu i uniemożliwiają cofanie się przy podjazdach o bardzo dużych nachyleniach. Ich główna funkcja to umożliwienie jazdy krokiem naprzemianstronnym, czy jednokrokiem z rolkami prowadzonymi równolegle.

Jednokierunkowe łożyska w wersji Twin Terrain

Najbardziej istotna zmiana – ruchoma pięta

Druga, najbardziej istotna różnica, to rozwiązanie konstrukcyjne umożliwiające swobodny ruch pięty w płaszczyźnie góra – dół. Dzięki temu stopa pracuje podobnie jak podczas jazdy na nartach biegowych.

Najważniejsza zmiana - ruchoma stopa.
Jak to działa?

Pokrywający ramę od góry element utrzymujący nogę, do którego przymocowane są wiązania i hamulce, zyskał nowy kształt i funkcjonalność. Zwróćmy uwagę na przymocowany w VX Solo w okolicach tylnego koła wspornik, do którego przytwierdzona jest dźwignia hamulca, a także środkowy pas wiązań. Ten nieruchomy element odpowiada w Solówkach za stały kontakt pięty z górną częścią ramy rolek.

Skike VX Solo - pięta musi być przywarta do ramy.

Opisywany element został usunięty z Twinów. Zamiast niego konstruktorzy przymocowali na zawiasach moduł opinający but od spodu i boków. Do niego wpięli dopiero środkowy pas wiązań i dźwignię hamulca. Na spodniej części modułu znajduje się gumowa, antypoślizgowa mata. Dzięki tej modyfikacji pięta zyskała możliwość odrywania się od ramy rolki.

Skike VX Twin - teraz pięta może się poruszać.

Przy pomocy dwóch „przyrządów” użytkownik ma kontrolę nad wychyleniem modułu umożliwiającego ruch pięty.

Dźwigienka blokująca piętę
Dźwigienka uruchamia lub zwalnia blokadę pięty.

W okolicach tylnego koła znajdujemy dźwigienkę, która umożliwia zablokowanie lub uwolnienie modułu. Przesuwając plastikowy uchwyt dźwigni do dołu uaktywniamy pracujące po obu stronach ramy płaskowniki – haki chwytające podstawę modułu i unieruchamiające go. Dźwignia przesunięta do góry uwalnia moduł i pozwala pięcie na ruch.

W pierwszym momencie zastanawialiśmy się, po co w ogóle wprowadzać blokadę pięty. W materiałach producenta wyczytaliśmy, że zablokowanie pięty zwiększa bezpieczeństwo i umożliwia lepszą kontrolę nad sprzętem na zjazdach. Fakt, gdybyśmy na biegówkach mieli możliwość zablokowania pięty, to na trudniejszych zjazdach chętnie byśmy z tego korzystali.

Egzemplarz rolek Skike VX Twin, którym dysponowaliśmy podczas testów, pochodził z pierwszej fazy produkcji, w której blokada pięty funkcjonowała z oporami. Łatwo mogła też zostać samoczynnie uwolniona. Skike przygotowało zestaw korygujący tę wadę, o czym piszemy na końcu w Skike koryguje wady wieku dziecięcego.

Regulacja wychylenia pięty

W środku ramy znajduje się długa gumowa linka, której jeden koniec przypięty został do spodniej części ruchomego modułu. Druga końcówka linki została przytwierdzona do przechodzącego w poprzek ramy wałka wyposażonego w plastikowy motylek, umożliwiający nawinięcie gumy na rolkę. Ten mechanizm pozwala regulować stopień wychylenia modułu ponad ramę. Całkowite rozwinięcie gumki daje zupełną swobodę ruchu piętą.

Naszym zdaniem ten mechanizm nie został dopracowany. Gumowa taśma bez przerwy spada z zmocowanych w środku ramy kółek, których zadaniem jest odpowiednie prowadzenie linki i ochrona przed przetarciem. W efekcie taśma już po kilkunastu kilometrach jazdy miała obtartą materiałową osłonę, w której wnętrzu znajduje się guma.

Gumowa linka lubi się odczepić.

Po pierwszej, trwającej pół godziny przejażdżce, od ruchomego modułu odczepił się jeden z końców taśmy. Naprawa wymagała użycia narzędzi i sporej dozy cierpliwości, bo elementy utrzymujące koniec taśmy są małe i w trudno dostępnym miejscu.

Pocieszeniem jest fakt, że na rolkach można jeździć także bez gumek, co skutkuje maksymalnym i zupełnie swobodnym wychyleniem pięty podczas jazdy. Testerom najbardziej podobała się właśnie jazda z całkowicie poluzowaną gumką. Być może warto zdemontować cały mechanizm regulacji wychylenia pięty i tym samym zmniejszyć wagę rolek?

Skike VX Twin

Opisywany mankament musiał zostać zauważony przez większą liczbę użytkowników, gdyż już niebawem Skike zastąpi gumowe linki sprężynami. Po więcej informacji odsyłamy na koniec artykułu do akapitu Skike koryguje wady wieku dziecięcego.

Przymknijmy oko na niedopracowany mechanizm regulacji wychylenia pięty i skupmy się na tym co ważne. A najważniejszy jest fakt, że zmiana konstrukcyjna w Skike VX Twin umożliwiająca ruch pięty w płaszczyźnie pionowej to przełom i nowa jakość wśród rolek Skike. Dzięki temu możemy przyznać, że Skike VX Twin w końcu pozwalają na jazdę poprawną techniką narciarską – o tym więcej w dalszej części tekstu.

Zmiany w konstrukcji = większa waga

Już przy okazji testu Skike VX Solo pisaliśmy, że wprowadzone zmiany zaowocowały dużym wzrostem wagi w stosunku do protoplasty Skike V07. Kolejne ulepszenia, na które napotykamy w VX Twin, dodały rolkom następne 20 dkg masy na każdą sztukę, czyniąc je łącznie o 1,2 kg cięższymi niż Skike V07. Wzrost wagi to wada, którą za każdym razem odczuwają nasze nogi.

Jazda na Skike VX Twin

Trudności terenu

Uniwersalne, a nie terenowe

Podczas dyskusji czytelników, która towarzyszyła testom Skike V07, padły zarzuty, że nazywanie rolek i nartorolek z dużymi kołami “terenowymi” kreuje fałszywy obraz zdolności jezdnych sprzętu w trudnym terenie. Dlatego spodobała nam się propozycja jednego z wypowiadających się, aby wprowadzić bardziej adekwatną nazwę “rolki uniwersalne”. W naszej opinii to określenie lepiej pozycjonuje rolki Skike.

Większe niż w łyżworolkach i standardowych nartorolkach pompowane koła i wyższy prześwit pod szyną rolek Skike VX sprawia, że ich zdolności do pokonywania nierówności terenu rosną. Rolki Skike VX Twin pozwalają na jazdę po takich nawierzchniach jak pokruszony asfalt, płyty chodnikowe, czy betonowa kostka brukowa. Pojeździmy także, choć mniej komfortowo, po granitowej kostce brukowej, parkowych alejkach, i twardych, równych polnych ścieżkach. Możemy jednak zapomnieć o jeździe na Skike VX po trawiastych terenach, kamienistym podłożu, piasku, błocie, wodzie.

Na rolkach uniwersalnych Skike VX można pokonywac równe, szutrowe drogi.

Zdolnościom terenowym rolek Skike poświęciliśmy bardzo dużo uwagi przy okazji testowania Skike V07. W stosunku do poprzedniego modelu w Skike VX nie wprowadzono żadnych zmian, które mogłyby wpłynąć na zmianę możliwości jezdnych sprzętu, dlatego nie poświęcamy temu zagadnieniu większej uwagi w tym tekście. Zachęcamy do zapoznania się z naszym testem jazdy na rolkach Skike V07 (poprzednim modelu) po 10 różnych nawierzchniach. Wszystkie wnioski zawarte w tamtym teście będą dotyczyły także modelu VX Twin.

Technika jazdy na Skike VX Twin

Pomimo, że producent promuje je jako sprzęt do jazdy stylem łyżwowym i klasycznym, to naszym zdaniem nadal pozostają one rolkami do jazdy techniką łyżwową. Dlaczego? Wyjaśniamy poniżej.

Technika łyżwowa

Skike VX Twin pozwalają na jazdę poprawną techniką łyżwową.

Rolki Skike to nie nartorolki, ani narty biegowe, w których but ma stały kontakt z nartą tylko w swojej przedniej części, a podeszwa odrywa się na całej długości. W Skike VX Twin tylko tylna część stopy, wraz z piętą, może się poruszać. Cała przednia połowa stopy na stałe styka się z wierzchem rolki przyciśnięta przez przedni pasek wiązania.

Tylko tylna część stopy ma możliwość unoszenia się ponad szynę.

Z tego powodu trudno powiedzieć, że technika jazdy na Twinach jest identyczna jak na nartach, czy nartorolkach. Ale jest bardzo bliska i pomimo różnicy w ruchu stóp można jeździć bez obaw o wypracowanie złych nawyków.

Podczas jazdy „łyżwą” na szutrowej nawierzchni zauważyliśmy zjawisko, którego nie było w czasie testu rolek Skike V07 i VX Solo. W Twinach wraz z uniesieniem pięty ciężar ciała przenosi się odrobinę na przód rolki, z której następuje odbicie. To powoduje, że w miejscach o gorszej przyczepności następuje lekki uślizg przedniego koła. Nie traktujemy tego jako wady, raczej jako naturalny wynik uwolnienia pięty.

Innym elementem, towarzyszącym podczas jazdy stylem łyżwowym, jest charakterystyczne „kłapanie”, jakie towarzyszy każdemu uderzeniu rolki o podeszwę buta po uniesieniu rolki w górę. Uderzenia są lekkie, ale odczuwalne.

Podsumowując, dzięki ruchomej pięcie na Skike VX Twin można jeździć poprawną łyżwową techniką narciarską.

Technika klasyczna

Jazda techniką klasyczną możliwa, ale trudna i daleka od poprawnej techniki.

Jazda stylem przypominającym klasyczny na Skike VX Twin jest możliwa, ale bardzo trudna i daleka od poprawnej techniki. W konstrukcji Skike więcej jest różnic w stosunku do nart, czy nartorolek do „klasyka”, niż zbieżności. W poniższej tabeli zielonym kolorem zaznaczyliśmy podobieństwa, czerwonym różnice, a w ostatniej kolumnie wyjaśniamy czym skutkują.

ElementNartorolki do “klasyka”Skike VX Twin TerrainEfekt różnicy
łożysko kierunkowe zapobiegające cofaniu się rolki przy odbiciuna tylnej osina przedniej osi 
ruchoma stopacała stopa swobodnie odrywa się, wiązania utrzymują but tylko w okolicy palcówtylko tylna część stopy ma możliwość oderwania się od rolki, przednia część na stałe styka się z szynąwymusza inną technikę jazdy
swobodny ruch kostkibuty do stylu klasycznego umożliwiają swobodny ruch nogi w kostcetrzeci pasek wiązań opina łydkę wysoko nad kostką usztywniając kostkę i znacznie ograniczając swobodę ruchuograniczona swoboda wymusza zmianę techniki jazdy, to trochę jak próba jazdy klasykiem na biegówkach w wysokich i sztywnych butach do łyżwy; przy uniesieniu nogi zakrocznej rolka uwiesza się na górnej opasce wiązań
kształt kółkoła w większości nartorolek do techniki klasycznej mają kształt „beczki”, część stykająca się z powierzchnią jest płaska i szeroka na kilka centymetrówopony mają przekrój owalny, przez co punkt styku z powierzchnią jest bardzo wąskirolki chwieją się na boki, trudniej je utrzymać w pozycji prostopadłej do podłoża

Nie widzimy Twinów jako rolek, których głównym wykorzystaniem jest jazda techniką klasyczną. Nie traktujemy też trudności w poruszaniu się „klasykiem” na rolkach Twin jako wady. Naszym zdaniem Skike VX Twin to sprzęt do jazdy techniką łyżwową, a możliwość jazdy z rolkami prowadzonymi równolegle traktujemy jako zwiększenie ich podstawowej funkcjonalności.

Jazda „techniką klasyczną” to przydatna funkcja Twinów, szczególnie doceniana w miejscach, gdzie jest zbyt wąsko na jazdę stylem łyżwowym. Trudniejsze warunki terenu, skupiska kamieni, grząskie podłoża, czy trawiaste odcinki także znacznie łatwiej pokonać prowadząc rolki równolegle i utrzymując równowagę stojąc na obu nogach jednocześnie.

Dla kogo ten sprzęt?

Tak jak nikt nie wyprodukował jeszcze nart biegowych nadających się jednocześnie do zawodów, nauki biegania przez początkujących i pokonywania kopnego śniegu poza wyznaczonymi szlakami, tak też nie możemy oczekiwać, że jakiekolwiek łyżworolki, nartorolki, czy rolki terenowe, będą nadawać się do wszystkiego – napisaliśmy w teście rolek Skike V07. To stwierdzenie nadal traktujemy jako aktualne i nie oczekujemy od Twinów, że sprawdzą się we wszystkich zastosowaniach.

Trzeba jednak przyznać, że Skike VX Twin to najbardziej uniwersalny sprzęt jaki do tej pory testowaliśmy w portalu nabiegowkach.pl.

W poniższej tabeli przedstawiamy wady i zalety dla poszczególnych możliwych zastosowań Skike VX Twin.

KtoPrzeciwZa
Zawodnicy wyczynowi i amatorzy prowadzący trening narciarstwa biegowegoNie nadają się do zawodów na łyżworolkach i nartorolkach (są zbyt ciężki i powolne). Pomimo tego, że można na Twinach jeździć poprawną techniką łyżwową, znacznie większe korzyści zawodnicy odniosą trenując na standardowych nartorolkach.Mogą być doskonałym środkiem do urozmaicenia monotonii treningowej zawodnika. Umożliwiają przeprowadzenie treningu w terenach leśnych i górzystych. Mogą być rozwiązaniem dla wszystkich, którzy nie mają możliwości jazdy na nartorolkach ze względu na brak równego asfaltu w okolicy.
Fani biegówek, którzy poszukują pozazimowej alternatywy Pozwalają na jazdę z wykorzystaniem kijów na asfalcie i poza nim. Można na nich wykonywać długie wycieczki w zróżnicowanym terenie. Dużo radości przyniosą fanom back country, którzy biegówki traktują jako formę turystyki, a nie sportu.
Osoby aktywne poszukujące zdrowego sportu Do jazdy na rolkach Skike wykorzystuje się większość mięśni ciała. Jazda rozwija szczególnie mięśnie nóg, rąk, brzucha, pleców. Przynosi podobne korzyści zdrowotne co narciarstwo biegowe.
Osoby dbające o zdrową sylwetkę Energia zużywana do jazdy na rolkach Skike jest znacznie większa niż przy bieganiu lub jeździe na rowerze, jednocześnie bez obciążania stawów, dlatego dobrze nadają się dla osób, które dbają o wagę.
Osoby początkujące chcące przed zimą przygotować się do biegówekTakie osoby powinny rozpoczynać naukę od techniki klasycznej. Jazda „klasykiem” na Twinach jest bardzo trudna i nie techniczna. Może powodować wyuczenie złych nawyków ruchowych.Hamulec, w który wyposażone są rolki Skike, pozwala na bezpieczne zatrzymanie się w większości trudnych sytuacji, co daje komfort psychiczny i pozwala łatwiej zacząć naukę.

Skike VX Twin to świetny sprzęt do rekreacyjnych i turystycznych zastosowań. Dzięki możliwości jazdy poza asfaltem i fabrycznym hamulcom są bezpieczne. Duże i pompowane koła dają możliwość wybrania się na wycieczkę po nierównych nawierzchniach, a możliwość pokonywania odcinków trasy przy równolegle prowadzonych rolkach, dodatkowo pozwala pokonać trudniejsze fragmenty bez ich zdejmowania.

Wszystkie osoby, które poświęcają dużo uwagi poprawnej technice narciarskiej, przez co odrzucały myśl o jeździe na rolkach uniwersalnych, powinny zrewidować swoje poglądy i przyjrzeć się bliżej Skike VX Twin. Oczywiście mowa tu wyłącznie o jeździe techniką łyżwową.

Skike koryguje wady wieku dziecięcego

Nie jesteśmy jedynymi, którzy zauważyli wady objawiające się w rolkach Skike VX. Od końca lipca 2011 roku, gdy model VX pojawił się w sprzedaży detalicznej, użytkownicy zgłaszali do firmy problemy z funkcjonowaniem poszczególnych podzespołów.

W czasie gdy publikujemy ten tekst Skike wprowadziło modyfikacje, które usuwają niektóre z wymienionych przez nas wad, a także inne, których testy redakcyjne nie wykazały. Wszyscy którzy zakupili VX Twin przed wprowadzonymi modyfikacjami mogą otrzymać bezpłatnie od Skike komplet pięciu zestawów:

Zestaw A – paski wiązań

Po wymianie, paski mają umożliwić łatwiejsze korzystanie z wiązań i zwiększone bezpieczeństwo przy większych obciążeniach.

Zestaw B – tylny błotnik

Jak zauważyliśmy w teście, wystarczy lekko musnąć tylny błotnik, zamontowany przy hamulcu, aby go przestawić. Powoduje to szorowanie o oponę. W zestawie znajdziemy nowe błotniki, które maja być pozbawione tych wad.

Zestaw C – sprężyna powrotna pięty

Mechanizmowi kontroli wychylenia pięty poświęciliśmy w teście więcej uwagi. Gumowa linka, która odczepiła się już przy pierwszym użyciu, nie wzbudziła naszego zaufania. Zestaw C zastępuję gumową linkę stalową sprężyną i ma za zadanie zlikwidować opisane przez nas problemy.

Zestaw D – hak blokady pięty

Części, które znajdziemy w zestawie, mają umożliwić lepszą kontrolę nad blokadą modułu pięty. Nasze problemy i wątpliwości opisaliśmy w sekcji Dźwigienka blokująca piętę.

Szczegółowe dane

Waga jednej sztukiok. 2,5 kg
Rekomendowany wiek użytkownikaod 12 lat
Rozmiar buta:36 do 47
Maksymalna waga użytkownika120 kg
Technika jazdyłyżwowa z możliwością jazdy klasyczną (wersja Twin Terrain)
Ramaaluminium
Kołaplastikowe felgi, dętka i opona, pompowane przez samochodowy wętyl, średnica 150 mm
Łożyskamaszynowe 608 Z, ABEC 5, w wersji Terrain przednie jednokierunkowe
Skuteczność hamulcówopóźnienie 6,5 m/s
Cena w Polsce1350 zł (cena w rollski.pl we wrześniu 2011 roku)

Zestaw E – łożyska zawiasów ruchomego modułu pięty

Nowy zestaw zawiasów ma zapewnić większą żywotność łożysk w nich pracujących.

Wraz z zestawami użytkownicy otrzymują szczegółowe instrukcje wymiany podzespołów. Niestety w wielu wypadkach będzie to wymagało użycia narzędzi i osoby które nie mają do czynienia z mechaniką na co dzień, mogą mieć trudności.

Aby otrzymać komplet naprawczy sugerujemy skontaktować się ze sprzedawcą rolek. Niektórzy sprzedawcy Skike, także firma rollski.pl, która udostępniła nam testowany egzemplarz, wstrzymali się ze sprzedażą VX Twin do czasu skorygowania wad przez producenta. Inni jednak kontynuowali sprzedaż. Kupując Skike VX Twin warto się upewnić, czy nabywany egzemplarz ma już skorygowaną wadę lub czy otrzymamy komplet zamienników.

Podsumowanie

VX Twin stanowią przełom wśród rolek produkowanych dotąd przez Skike. Choć konstrukcyjnie niewiele się różnią od protoplasty, czyli modelu V07, to możliwość jazdy z ruchomą piętą jest dużą zmianą jakościową. Dzięki temu można jeździć poprawną łyżwową techniką narciarską.

Fabryczne wyposażenie wersji Terrain w jednokierunkowe łożyska pozwala na jazdę techniką przypominającą klasyczną z narciarstwa biegowego. Jazda ta jednak jest trudna i odbiega od poprawnej techniki. Niemniej jednak możliwość pokonywania odcinków krokiem naprzemianstronnym lub jednokrokiem przy równoległym prowadzeniu rolek to dodatkowa i cenna funkcjonalność.

Pomimo wad, Skike VX Twin to jeden z najbardziej uniwersalnych sprzętów do jazdy z kijami narciarskimi, dostępnych obecnie na rynku. W naszej ocenie zalety przysłaniają wady.

Michał Rolski

Michał Rolski

Twórca i redaktor naczelny portali nabiegowkach.pl i nartorolki.pl. Aktywny zawodnik w biegach narciarskich i nartorolkowych w kategorii masters. Współtwórca pierwszego polskiego półprofesjonalnego teamu narciarskiego działającego i odnoszącego sukcesy w Polsce i zagranicą w latach 2014-2022. Pomysłodawca i organizator wielu biegów na nartach i nartorolkach w Polsce.

Udostępnij:

2 komentarze do “Rolki terenowe Skike VX Twin – TEST

  1. Minął rok od momentu jak jeżdżę na Twinach i stwierdziłem że to dobry czas, żeby ocenić ten sprzęt. Ogólnie jestem zadowolony. Rolki pomimo obaw redaktorów o ich trwałość sprawują się zgrabnie, choć ich naprawdę nie oszczędzam. Wyszedłem po prostu z założenia, że jeśli mam coś szczerze polecić, to muszę być go absolutnie pewien. A jeżdżę na nich głównie po szutrowym i momentami dość kamienistym terenie. Także poza drobnymi elementami (1 śrubka, 1 sprężyna i dętka) nie wymagały specjalnych nakładów. Ostatnio tylko wymieniłem wszystkie opony na Road Star i zauważyłem poprawę w szybkości. Co wymaga przyzwyczajenia? Waga, dla niektórych (szczególnie pań) może być za wysoka, oraz zapinanie. Osoby początkujące mogą mieć na początku drobny z tym problem, ale to kwestia wprawy. Mam nadzieję że posłużą mi jeszcze długo bezawaryjnie.

  2. Ja mam Twiny już 1,5 roku. Generalnie mam częste problemy z mniejszymi częściami, odkręcającymi się śrubkami itp. Może to z tego powodu, że mam jeden z pierwszych egzemplarzy. Później firma poprawiała znane problemy. Jeśli chodzi o rdzeń konstrukcji, w tym szynę to wszystko jest bez problemów. Jednak w stosunku do Skike V07-120, przez to, że Twiny mają dużo więcej małych części, są bardziej kłopotliwe w obsłudze i drobnych problemach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

nartorolki.pl