nartorolki.pl > Sprzęt > Nartorolki startowe do techniki klasycznej [PRZEGLĄD]

Nartorolki startowe do techniki klasycznej [PRZEGLĄD]

Nartorolki startowe do techniki klasycznej [PRZEGLĄD]

Lato i jesień to okres wzmożonych startów na nartorolkach. W Polsce większość organizatorów biegów techniką klasyczną wymaga od uczestników udziału na nartorolkach z kołami gumowymi. Jakie wybrać, by zwiększyć swoje szanse w nartorolkowej rywalizacji? Sprawdzamy sprzęt dostępny na polskim rynku w 2019 roku.

Generalnie można przyjąć zasadę, że w Polsce rywalizacja techniką klasyczną przeprowadzana jest niemal wyłącznie na kołach gumowych. W większości krajowych biegów prowadzona jest osobna klasyfikacja dla startujących klasykiem na nartorolkach przeznaczonych do tego stylu. W niektórych biegach, np. SworneRace lub Ultramaratonie Nartorolkowym regulaminy pozwalają na start w konkurencji techniką dowolną na dowolnych kołach, także poliuretanowych, niemniej jednak w konkurencji klasykiem w tych wyścigach obowiązuje już guma. Zrzeszający aż 9 biegów w 2019 roku cykl Vexa Skiroll Tour wymaga wyłącznie kół gumowych niezależnie od konkurencji.

Być może z tego powodu na polskim rynku trudno znaleźć nartorolki do stylu klasycznego wyposażone w szybkie koła poliuretanowe. Po prostu nie ma na nie zapotrzebowania, więc sklepy ich nie oferują. Za to jest niezły wybór nartorolek z kołami gumowymi, zwłaszcza tych przeznaczonych do treningu, w których koła nie są specjalnie szybkie.

Cechą wspólną szybkich kół, o czym warto pamiętać, jest ich niższa żywotność w stosunku do odpowiedników wolniejszych o przeznaczeniu treningowym. – Wielokrotnie próbowaliśmy zmieniać mieszankę gumy w naszych najszybszych kołach, by zwiększyć ich trwałość, jednak zawsze spadała nam prędkość. Zdecydowaliśmy się więc nic nie zmieniać. Te koła mają być szybkie, jeśli ktoś wymaga kół trwałych, mamy w ofercie „dwójki” – tłumaczył nam pracownik Swenora. Gdy priorytetem jest szybkość, inne parametry schodzą na dalszy plan. Przy intensywnym użytkowaniu może być konieczna wymiana kół nawet co sezon. Ale czego się nie robi dla wyniku?

nartorolki - sklep

Sprawdź ofertę największego polskiego sklepu z nartorolkami nartorolkowy.pl.

Warto pamiętać, że na szybkość zużycia kół wpływają takie czynniki jak:

  • temperatura asfaltu, im cieplej, tym zużycie rośnie w tempie logarytmicznym,
  • siła i waga użytkownika,
  • ziarno asfaltu – grube szybciej niszczy koło,
  • sposób użytkowania.

Przeglądając ofertę polskich sklepów natrafiliśmy na trzy modele nartorolek, których gumowe koła są znacznie szybsze niż u konkurencji. Każda wersja ma jednak swoje wady i zalety. O ile szybkość toczenia się kół jest bardzo ważna, nie jest to jedyna cecha, która wpływa na wynik w zawodach. Przykładowo co z tego, że nartorolki są szybkie, jeśli bardzo niestabilne i zawodnik ma trudność z użyciem maksymalnej siły odbicia, gdyż nartorolka pod stopą mu się wykręca. Może jednak lepiej wybrać sprzęt z kołami trochę wolniejszymi, ale który pozwoli wykorzystać pełną siłę odbicia? Takich elementów, które warto wziąć pod uwagę przy wyborze sprzętu, jest kilka. Trzeba je odnieść do umiejętności zawodnika i trasy, na kórej mają być wykorzystywane. Poniżej postaraliśmy się opisać dokładnie wybrane modele oraz ich cechy.

Marwe 700A Classic Sport

Marwe 700A

Nartorolki Marwe 700A Classic z kołami o oznaczeniach 6CS lub 6CR (to identyczne koła, tylko producent może oferować je pod innymi symbolami) to jedne z najszybszych nartorolek na świecie z gumowymi kołami. Koła mają średnicę 80 mm i szerokość 40 mm. Są bardzo miękkie, co w połączeniu z niewielką szerokością sprawia, że są najmniej stabilne w tym zestawieniu. Wystarczy źle obciążyć koło, przenieść ciężar ciała na jego krawędź, a miękka guma ugnie się, co spowoduje wykręcenie kostki i zmianę toru jazdy nartorolki. Zaletą wąskich kół jest za to łatwiejsze manewrowanie, np. na zakrętach podczas zjazdów.

Marwe 700AKoła Marwe 6CS nie są specjalnie trwałe, ich wytrzymałość na tle porównywanych tu modeli można określić jako średnią. Przy biegu na wprost krokiem naprzemianstronnym lub jednokrokiem koła będą się tylko wycierać i mogą wystarczyć nawet na 2-3 sezony startowe. Jednak jeśli będziesz na nich ostro zakręcać lub hamować, mogą tego nie wytrzymać.

W Marwe koła jednokierunkowe zamontowane są fabrycznie na przednich osiach. Sprzęt jest jednak tak zbudowany, że bez trudu można je przełożyć na tył.

Plusy

(+) najlżejsze w tym zestawieniu

(+) łatwe manewrowanie w zakrętach

(+) możliwość zmiany kół jednokierunkowych z przodu na tył

Minusy

(-) najniższa stabilność w tym zestawieniu

(-) wysoka cena jak na polską kieszeń

Swenor Alutech Fast

Swenor Alutech

Aluminiowy model nartorolek do klasyka z kołami o oznaczeniu 1 to jedne z najszybszych nartorolek na świecie, niektórzy uważają, że najszybsze. Koła dzięki najmniejszej średnicy i największej szerokości w tym zestawieniu (70 mm i 45 mm), są znacznie stabilniejsze niż w opisywanym wyżej modelu Marwe. Są jednak też miękkie i ulegają deformacji przy odbiciu oraz nierównym obciążeniu nartorolki. To powoduje, że nartorolka lubi „ściągać”, zwłaszcza jeśli przeniesiesz ciężar na jej krawędź przy większej prędkości zjeżdżając w dół.

Swenor AlutechWadą kół nr 1 Swenora przeznaczonych to montażu w modelach Alutech i Fibreglass jest ich mała trwałość. Przy bardzo niesprzyjających warunkach, podczas upału, gdy na trasie jest dużo zakrętów, które pokonujesz półłyżwą i dodatkowo hamujesz, koła mogą się zniszczyć nawet po jednym użyciu. Firma Swenor wydała nawet oświadczenie dla polskich użytkowników, że nie rekomenduje kół do zawodów, gdyż podczas rywalizacji działają na nie duże siły, których mogą nie wytrzymać. Stąd też na koła nie ma gwarancji. Trudno uwierzyć, że szybkie rolki Swenora mają być przeznaczone tylko do rekreacyjnego biegania na wprost. Mimo dużego ryzyka uszkodzenia wielu zawodników w Polsce wybiera model Swenor Alutech Fast do rywalizacji.

Swenor montuje koła jednokierunkowe fabrycznie na tylnych osiach. Sprzęt jednak jest tak zbudowany, że można je samemu zamontować także na osiach przednich.

Plusy

(+) przyzwoita stabilność

(+) możliwość zmiany położenia koła jednokierunkowego z tył na przód

(+) bardzo wysoka nośność mostów

Minusy

(-) niska wytrzymałość kół na zużycie

(-) brak gwarancji na koła

(-) wysoka cena jak na polską kieszeń

Vexa 70A Fervor Fast

Vexa 70A Fervor

Najtańsze nartorolki w naszym zestawieniu, kosztujące połowę tego co konkurencja. Za to dostajemy solidnie wykonany sprzęt, którego największą wadą jest znaczna waga. Trudno jednak powiedzieć jak duży wpływ na wynik sportowy ma te 90 gramów więcej w stosunku do Swenora.

Vexa 70A FervorKoła o oznaczeniu H nie są tak szybkie jak pozostałe modele w zestawieniu, ale pozwalają rozwijać na tyle duże szybkości, że można nazwać je startowymi. Zwłaszcza gdy się rozgrzeją. Natomiast ich dużą zaletą jest stabilność. To dzięki temu, że koła te są najtwardsze i nie uginają się tak łatwo przy krawędziowym obciążeniu nartorolki. Trudniej więc o wykręcenie stawu skokowego, zwłaszcza gdy mamy pokonane już kilka kilometrów pod górę i nasze mięśnie są zmęczone.

Stabilne koło daje możliwość mocnego odbicia się przy kroku naprzemianstronnym i jednokroku. Łatwiej zachowuje też tor jazdy, nawet przy technicznych błędach. Twarde koło będzie też najbardziej trwałe z porównywanej tu trójki, choć wciąż należy pamiętać, że przy jego produkcji postawiono na szybkość, a nie duże przebiegi.

W nartorolkach Vexa 70A Fervor koła jednokierunkowe zamontowano na tylnych osiach i nie ma możliwości łatwej zamiany na osie przednie.

Plusy

(+) dobra stabilność

(+) wzorowe utrzymanie kierunku jazdy

(+) największa trwałość kół w tym zestawieniu

(+) bardzo przystępna cena

Minusy

(-) wyższa waga

(-) brak możliwości łatwej zamiany kół jednokierunkowych pomiędzy osiami

 

Porównanie parametrów nartorolek do techniki klasycznej z najszybszymi gumowymi kołami na rynku

model Marwe 700A Classic Sport Swenor Alutech Fast Vexa 70A Fervor Fast
rozstaw kół 70 cm 72 cm 69 cm
oznaczenie najszybszych kół 6CS lub 6CR 1 H
wymiary kół (średnica x szerokość) 80 x 40 mm 70 x 45 mm 75 x 44 mm
waga sztuki 1,00 kg 1,09 kg 1,18 kg
maksymalna nośność mostów 110 kg 150 kg 120 kg
materiał użyty do budowy mostów aluminium aluminium aluminium
cena detaliczna w 2019 roku 1299 zł 1299 zł 679 zł
Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

nartorolki.pl