Rolki terenowe SKIKE V07-120 - wielki test, cz. 2, wrażenia z jazdy

opublikowano: 12 września 2011 autor: Jakub Mroziński, Michał Rolski
Druga część testu rolek terenowych Skike V07, w której próbujemy odpowiedzieć na pytanie, w jakim terenie rolki radzą sobie najlepiej, a w jakim się nie sprawdzą. Czy można jeździć na nich poprawną techniką narciarską? W jakich zastosowaniach sprawdzą się najlepiej?

Przed rozpoczęciem czytania tego tekstu radzimy zapoznać się z pierwszą częścią testu rolek terenowych Skike V07 - Rolki terenowe SKIKE V07-120 - wielki test, cz. 1, budowa. Skupiliśmy się tam na opisaniu budowy sprzętu, zastosowanych rozwiązań, parametrów technicznych, a także ocenie poszczególnych elementów budowy rolek i jakości wykonania.

W tym odcinku opisujemy wrażenia z jazdy na rolkach, zwłaszcza poza asfaltem. Sprawdziliśmy na jakich nawierzchniach czujemy się najlepiej, a na jakich napotykamy większe trudności. Zwracaliśmy także uwagę czy budowa rolek wpływa na możliwość jazdy poprawną techniką narciarską.

Zespół testujący

Jakub Mroziński

Jakub Mroziński

Instruktor narciarstwa biegowego. Przez kilkanaście lat wyczynowo jeździł na biegówkach. Brązowy medalista Mistrzostw Polski na 50 km stylem klasycznym, zwycięzca Biegu Piastów 30 km techniką dowolną, zwycięzca Salomon Nordic Sunday 2010/11 na 20 km stylem klasycznym w kategorii wiekowej i open, wielokrotny zwycięzca w kategorii wiekowej w ważnych biegach masowych na różnych dystansach. Co roku przejeżdża tysiące kilometrów na nartorolkach. W teście odpowiada głównie za ocenę sprzętu pod kątem możliwości pokonywania trudności terenu i możliwości poruszania się poprawną techniką narciarską.
Michał Rolski

Michał Rolski

Na biegówkach jeździ od lat dziecięcych, w ostatnich latach startuje w amatorskich zawodach w narciarstwie biegowym. Na rolkach Skike V07-120 przejechał blisko 300 km. W teście odpowiada przede wszystkim za ocenę ergonomii sprzętu, jakości wykonania i wygody użytkowania.

Wrażenia z jazdy

Producent zapowiada, że na Skike V07 można jeździć na wszystkich utwardzonych nawierzchniach. Czy to prawda? Rolki, na których można swobodnie i bezpiecznie jeździć w terenie, niczym na rowerze górskim, to byłoby coś!

Testy nawierzchni

Na potrzeby testu wybraliśmy 10 różnych nawierzchni o coraz większym stopniu zróżnicowania terenu. Nie będzie zaskoczeniem, jeśli napiszemy, że najlepiej jeździło nam się po gładkim asfalcie. Pompowane opony i duże koła skutecznie tłumią wszelkie nierówności i pokonują mniejsze kamyczki. W takich warunkach jazda jest wyjątkowo komfortowa i sprawia dużą przyjemność.

Duże, pompowane koła i większy niż w standardowych nartorolkach prześwit pod ramą, pozwalają na jazdę także w trudniejszym terenie, na którym jazda na klasycznych łyżworolkach lub standardowych nartorolkach, byłaby bardzo trudna lub wręcz niemożliwa.

W poniższej tabeli przedstawiamy rodzaje nawierzchni, na których został przeprowadzony test, komentarz testującego i ocenę, jak Skike V07 radzi sobie na danej nawierzchni.

Nawierzchnia
Opis nawierzchni
Foto
Odczucia testującego
Ocena
Gładki asfalt
Gładki asfalt ścieżki rowerowej, płaska nawierzchnia.
Gładki asfalt dobrej jakości. Jazda bardzo przyjemna,  komfort jazdy znacznie przewyższa jazdę na standardowych nartorolkach.
5
Betonowa kostka brukowa
Chodnik wyłożony równą, betonową kostką brukową, nawierzchnia płaska i lekki zjazd.

Jazda tylko odrobinę mniej komfortowa niż na asfalcie, choć moment przejazdu z kostki na kostkę jest odczuwalny, to nie wpływa to na płynność i komfort jazdy.
Pompowane i duże koła dobrze tłumią nierówności i przerwy między kostkami.
4 i pół
Sfatygowany asfalt
Asfalt z małymi ubytkami, powierzchnia chropowata, pokruszone elementy na powierzchni, lekki podbieg.

Jazda nadal komfortowa, lekkie trudności przy większych nierównościach lub luźno leżących kamieniach.
4
Ubita ścieżka parkowa
Płaska i równa ścieżka parkowa, nawierzchnia zwarta i utwardzona, teren płaski.
Parkowa alejka Jazda bezpieczna, ale nie przynosząca takiej przyjemności jak na asfalcie. O ile nie ma większych skupisk kamieni, piachu i przeszkód w postaci korzeni, jazda jest płynna.
4
Drobna kostka granitowa
Drobna kostka granitowa z wyrastającą trawą, teren płaski.

Jazda płynna i bezpieczna, ale nie daje przyjemności z jazdy. Trzeba się koncentrować na zachowaniu równowagi i płynności jazdy.
3
Płyty betonowe
Droga ułożona z dużych płyt betonowych, każda o powierzchni kilku metrów kwadratowych, beton lekko pokruszony, dużo drobnych kamyczków na powierzchni, wyrastająca trawa spomiędzy płyt, teren płaski.
Pokruszone betonowe płyty Jazda możliwa, płynna i bezpieczna, ale nie przynosząca przyjemności.
3
Duża kostka granitowa
Droga ułożona z dużej kostki granitowej, kamienie nierówne, wyrastające chwasty i trawa spomiędzy kostki, teren płaski.
Duża, granitowa kostka. Jazda możliwa, ale nie jest płynna, ryzyko wywrotki, konieczność ciągłej koncentracji nad zachowaniem równowagi. Całkowity brak przyjemności z jazdy.
2
Błotnista droga polna
Równa droga polna, błotnista nawierzchnia, teren płaski.

Ze względu na błotnistą nawierzchnię następuje uślizg rolki przy odbiciu, koła zapadają się i znacząco utrudniają jazdę, przeszkody powodują nawet zatrzymanie rolek w miejscu. Nie ma mowy o płynności jazdy, ani o przyjemności.
2
Trawiasta ścieżka
Ścieżka polna porośnięta mokrą trawą, teren płaski i lekki podbieg.
Trawiasta ścieżka. Jeśli trawa jest krótka i równo porasta drogę, a szerokość ścieżki jest wystarczająca, jazda jest możliwa. Na węższych odcinkach w grę wchodzi tylko jazda bezkrokiem (pchaniem). Przy podbiegu koła ześlizgują się na mokrej trawie i jazda jest bardzo trudna, występuje duże ryzyko wywrotki.
stars2
Kamienista droga gruntowa
Gruntowa droga z dużą liczbą nierówności i większymi skupiskami kamieni, miejscami piach, teren płaski, podjazdy, zjazdy.
Kamienista droga gruntowa. Praktycznie nie da się jechać. Większe kamienie i głęboki piach błyskawicznie zatrzymują rolki - czego wynikiem przy większej prędkości jest wywrócenie się. Możliwe jest przejście "krocząc" w rolkach lub jeśli nawierzchnia jest twarda, pokonanie jej bezkrokiem. Taka nawierzchnia to praktycznie "walka o życie".
1

Zobacz film z testów

Zobacz materiał filmowy z testów, przyjrzyj się testowanym nawierzchniom, oceń jak Skike V07 sobie na nich radzi.

Rolki Skike pozwalają na jazdę po takich nawierzchniach jak pokruszony asfalt, płyty chodnikowe, czy betonowa kostka brukowa. Już nie tak komfortowo, ale pojeździmy także po granitowej kostce brukowej, parkowych alejkach, i twardych, równych polnych ścieżkach.  Możemy jednak zapomnieć o jeździe na Skike V07 po trawiastych terenach, kamienistym podłożu, piasku, błocie, wodzie. W naszym teście nawet bardzo doświadczony zawodnik, który corocznie pokonuje tysiące kilometrów na nartorolkach, dysponujący doskonałą techniką, miał duże problemy z pokonaniem tego typu nawierzchni.

Na rolkach Skike V07 można jeździć nie tylko po asfalcie. Trzeba jednak przyznać, że Skike V07 są dużo bardziej uniwersalne niż łyżworolki lub standardowe nartorolki, na których praktycznie można jeździć tylko po asfalcie.

Podsumowując rolki terenowe Skike V07 nie nadają się do jazdy po trudnym terenie. W terenie, poza asfaltem, o ile nawierzchnia jest zwarta i w miarę płaska, jazda może być trudna, lecz możliwa. Mogą o niej jednak zapomnieć osoby początkujące. Nie spodziewaliśmy się, że na tych rolkach będziemy pokonywać odcinki trudnego terenu niczym na rowerze górskim. Naszym zdaniem uniwersalność rolek i zdolność do jazdy po wszystkich w miarę równych i twardych nawierzchniach pozwalaja nazywać ten sprzęt "terenowym".

Technika narciarska i ergonomia poruszania się

Stały styk pięty z ramą rolki może powodować, szczególnie u początkujących i osób bez poprawnej techniki narciarskiej, złe nawyki. Konstrukcja rolki wymusza pozycję, w której ciężar ciała jest nieco przesunięty do tyłu, przez co użytkownik podczas jazdy "siedzi w biodrach". Oprócz tej "niedoskonałości" rolki pozwalają na poruszanie się w sposób wygodny i ergonomiczny.

Wpływ konstrukcji Skike V07 na poprawną technikę jest tym mniejszy, im większymi umiejętnościami dysponuje osoba jadąca na rolkach i im lepsza jest nawierzchnia po której jeździmy. Zawodnicy, którzy przez lata treningu wyuczyli się poprawnej techniki biegania na nartach, jeżdżący po twardych i zwartych nawierzchniach, wciąż będą mogli poruszać się poprawnie.  Początkujący, którzy słabo radzą sobie na nartach biegowych, będą mieli problemy z poprawną techniką nawet na asfalcie.

Rolki Skike V07 i nartorolki do stylu łyżwowego. Jak na dobrym asfalcie wypadają rolki Skike w porównaniu do standardowych nartorolek do stylu łyżwowego? Nartorolki są stabilniejsze, lepiej się prowadzą, są lżejsze, przez co mamy "lepsze czucie" sprzętu. Ze względu na to, że w nartorolkach pięta jest luźna, możliwe jest silniejsze odbicie. Jazda na nartorolkach jest znacznie bardziej zbliżona do jazdy na nartach biegowych. Skike V07 lepiej amortyzują wszelkie nierówności terenu, przez co komfort jazdy jest większy.

Szybkość

Prawdopodobnie nikt nie oczekuje od rolek terenowych, że będą demonem szybkości. I dobrze, bo rolki terenowe są duże, ciężkie i powolne. Przynajmniej w zestawieniu z łyżworolkami i standardowymi nartorolkami.

Dla kogo ten sprzęt?

Tak jak nikt nie wyprodukował jeszcze nart biegowych nadających się jednocześnie do zawodów, nauki biegania przez początkujących i pokonywania kopnego śniegu poza wyznaczonymi szlakami, tak też nie możemy oczekiwać, że jakiekolwiek łyżworolki, nartorolki, czy rolki terenowe, będą nadawać się do wszystkiego.

W poniższej tabeli przedstawiamy wady i zalety dla poszczególnych możliwych zastosowań Skike V07.

Kto
Przeciw
Za
Zawodnicy wyczynowi i amatorzy prowadzący trening narciarstwa biegowego
Nie nadają się do zawodów na łyżworolkach i nartorolkach (są zbyt ciężki i powolne). Nie zalecamy zastępowania nimi standardowych nartorolek  na treningach, ze względu na trudności z utrzymaniem poprawnej techniki narciarskiej. Znacznie większe korzyści zawodnicy odniosą trenując na standardowych nartorolkach.
 Mogą być doskonałym środkiem do urozmaicenia monotonii treningowej zawodnika. Umożliwiają przeprowadzenie treningu w terenach leśnych i górzystych. Mogą być rozwiązaniem dla wszystkich, którzy nie mają możliwości jazdy na nartorolkach ze względu na brak równego asfaltu w okolicy.
Fani biegówek, którzy poszukują pozazimowej alternatywy
Rolki Skike V07 mogą powodować wyuczenie i utrwalenie złych nawyków, a w konsekwencji problemy z poruszaniem się poprawną techniką na biegówkach.
Pozwalają na jazdę z wykorzystaniem kijów na asfalcie i poza nim. Można na nich wykonywać długie wycieczki w zróżnicowanym terenie. Dużo radości przyniosą fanom back country, którzy biegówki traktują jako formę turystyki, a nie sportu.
Osoby aktywne poszukujące zdrowego sportu

Do jazdy na rolkach Skike V07 wykorzystuje się większość mięśni ciała. Jazda rozwija szczególnie mięśnie nóg, rąk, brzucha, pleców. Przynosi podobne korzyści zdrowotne co narciarstwo biegowe.
Osoby dbające o zdrową sylwetkę

Energia zużywana do jazdy na rolkach Skike jest znacznie większa niż przy bieganiu lub jeździe na rowerze, jednocześnie nie obciążając stawów, dlatego dobrze nadają się dla osób, które dbają o wagę.
Osoby początkujące chcące przed zimą przygotować się do biegówek
Stały kontakt pięty z szyną rolki u osób początkujących z bardzo dużym prawdopodobieństwem spowoduje wyuczenie złych nawyków ruchowych. Do nauki lepsze będą standardowe nartorolki, a nawet zwykłe łyżworolki.
Hamulec, w który wyposażone są rolki Skike V07, pozwala na bezpieczne zatrzymanie się w większości trudnych sytuacji, co daje komfort psychiczny i pozwala łatwiej zacząć naukę.

Rolki Skike V07 szczególnie polecamy osobom, które chciałyby poczuć wolność i mieć możliwość zjechania od czasu do czasu z twardego asfaltu. Ci wszyscy, którzy narty biegowe traktują jako element turystyki, rozrywkę, zdrowy tryb życia, a nie koniecznie sport i rywalizację, z pewnością docenią zalety Skike V07.

Zawodnicy poszukujący szybkości i jak najlepszego odwzorowania techniki jazdy na nartach biegowych, z całą pewnością nie odnajdą tego w żadnych rolkach terenowych. Rozczarowanie przeżyją także te osoby, które wyobrażają sobie, że będą na rolkach Skike pokonywać wąskie, górskie ścieżki, kamieniste dukty, czy błotniste drogi polne.

Podsumowanie

Budowa

Budowa Skike V07 jest pomysłowa i prosta. Rolki te są zbudowane solidnie, z dbałością o szczegóły. W zestawieniu z brakiem delikatnych elementów, całość pozwala wierzyć, że będą służyły bezawaryjnie i nie ulegną uszkodzeniu w terenie.

Komfort jazdy i ergonomia

Jazda na Skike V07 jest komfortowa pod warunkiem dopasowania rolek do obuwia i nóg oraz wyboru odpowiedniej nawierzchni. Duże i pompowane koła zapewniają znacznie większy komfort jazdy niż łyżworolki, czy nartorolki z poliuretanowymi kołami. Paski, którymi przypina się rolki do stóp mogą powodować uciskanie włącznie z utrudnieniem dostępu krwi. Gumowa opaska mająca za zadanie chronić łydkę przed metalowymi elementami konstrukcji nie spełnia swojego zadania, powodując dodatkowo odparzenia.

"Patenty"

Rolki Skike V07 można wyregulować do indywidualnych cech budowy ciała i preferencji. Mogą je "dosiąść" osoby o rozmiarze buta do 47 (nawet do 52 po zastosowaniu odpowiedniego adaptera), a także użytkownicy o koślawych lub szpotawych kolanach. Rozwiązanie pozwalające jeździć na rolkach bez użycia specjalnych butów, czyni sprzęt uniwersalnym i dostępnym dla większej liczby osób (np. rodzina, czy grupa znajomych). Hamulce, w które wyposażone są Skike, są proste i skuteczne - to jedna z większych zalet tego sprzętu.

Zalety

(+) Hamulce pozwalające na zatrzymanie przy zjazdach nawet  przy dużych nachyleniach terenu.
(+) Duże, pompowane koła, zapewniające komfort jazdy po asfalcie i umożliwiające jazdę w umiarkowanie trudnym terenie po twardych i płaskich nawierzchniach.
(+) Prosta konstrukcja, dobre spasowanie elementów, brak delikatynych elementów mogących się uszkodzić przy jeździe w terenie.
(+) Rozwiązanie pozwalające na użytkowanie na zwykłych butach i przez osoby o różnych rozmiarach stóp.

Wady

(-) Gumowa opaska nie chroni dostatecznie przed metalowymi elementami konstrukcyjnymi rolki, które mogą doprowadzić nawet do krwawych ran na łydce. Opaska może też powodować odparzenia przy jeździe w krótkich spodniach i niskich skarpetkach.
(-) Stały styk pięty użytkownika z szyną rolki nie pozwala na jazdę poprawną techniką narciarską.
(-) Pasy przypinające rolki do stóp mogą ulec starciu przy bocznych uślizgach rolki.

 

Co o tym sądzisz?

Jeżeli masz uwagi, wnioski lub własne doświadczenia z jazdy na rolkach terenowych Skike V07 włącz się do dyskusji na forum.

zaktualizowano niedziela, 20 maja 2012 16:39
Oceń artykuł
(3 głosów)
Napisz komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz. Jeśli jeszcze nie masz konta w serwisie, a interesujesz się nartorolkami, dołącz do nas!

busy

Newsletter

Informacje o nartorolkach na twój e-mail, wygodnie i bezpłatnie.
Akceptuję regulamin biuletynu
Biuletyn nartorolki.pl to cenne źródło wiedzy o nartorolkach, rolkach terenowych i nordic blading.