Witamy Gościu!
Problem z kołami
przeglądających: 1 (1) Gość
Nartorolki, buty, wiązania, kije, ochraniacze, kaski i wiele innych akcesoriów. Niekończące się dyskusje o markach, nowinkach technicznych, dobieraniu sprzętu itd.
  • Strona:
  • 1
  • 2
  • 3

TEMAT: Problem z kołami

Problem z kołami 5 lata, 5 mies. temu #11833

  • orwo
  • Senior forum
  • Offline
  • Posty: 46
  • Oklaski: 0
Witam,
od około roku jeżdżę na nartorolkach do łyżwy Quionne, bardzo fajne nartorolki, ale pojawił się pewien problem, właściwie był już od samego początku, lecz ja jako "surowy" narciarz nie zwracałem na to uwagi.
Teraz zaczęło mi to przeszkadzać.
Problem dotyczy swobodnego obrotu kół (koła są gumowe treningowe).
Trzymając nartorolkę w ręku i swobodnie obracając koła: przednie koło wprawione w ruch obraca się lekko i swobodnie z długim czasem zatrzymania, natomiast tylne stawia spory opór i szybko się zatrzymuje, pomaga poluzowanie śrub imbusowych (w ten sposób koła są zamocowane), ale to nie jest rozwiązanie bo wtedy podczas ruchu, obracają się też tuleje dystansowe mocujące pomiędzy kołem, a jarzmem mostu nartorolki.
Poza tym przy tak lekkim dokręceniu koło się odkręca podczas jazdy, grozi to wypadkiem.
Wydaje mi się,że mocowanie koła w nartorolce pracuje i mocniejsze dokręcenie śrub (ściśnięcie uchwytu koła w nartorolce) po prostu tworzy opór i wyhamowuje ruch, (nartorolki są elastyczne wykonane z karbonu).
Ktoś ma doświadczenie z tym modelem?
Czy mógłby coś poradzić?
Ps.Wydaje się,że nie jest to kwestia stanu łożysk.
Dzięki za konstruktywne pomysły.
Oczywiście problem dotyczy obu tylnych kół w nartorolkach.
Ostatnio zmieniany: 5 lata, 5 mies. temu przez orwo.

Odp: Problem z kołami 5 lata, 5 mies. temu #11834

Z tego co opisujesz, to wygląda jak problem ze spasowaniem tulejek i łożysk, ale gdyby tak było, objawy występowałyby od nowości. Zacznij od wymiany łożysk, bo to jedyna rzecz, która mogła się zużyć. Poza tym to najtańsza opcja, inne - jak przezbrojenie kół - wyjdą drożej.

Odp: Problem z kołami 5 lata, 5 mies. temu #11835

  • orwo
  • Senior forum
  • Offline
  • Posty: 46
  • Oklaski: 0
Dzięki za pomoc. Tak, zmienię łożyska, to na pewno nie zaszkodzi. Wydaje się, że jednak problem jest gdzie indziej (jak piszesz) ze spasowaniem koła i tulejek dystansowych w osi pomiędzy felgą, a mocowaniem w nartorolce.
Po prostu, po dokręceniu imbusów, koło przestaje się swobodnie obracać i odwrotnie.
Problem był chyba od początku, ale wtedy nie zwracałem uwagi na takie szczegóły, bardziej byłem skupiony na utrzymaniu równowagi
Może powinienem zmienić od razu tulejki dystansowe? Nie wiem czy otwór w feldze jest za mały, czy tulejki zbyt duże.
Co sądzisz o płukaniu nartorolek pod kranem z bieżącą wodą jeżeli są zabłocone po jeździe, czy to ma wpływ na łożyska?

Odp: Problem z kołami 5 lata, 5 mies. temu #11836

Quionne ma swój własny system uzbrajania kół. Ale możesz go zastąpić tradycyjnymi tulejami, trzeba sobie sprawić na jedno koło:

1) 1 x tuleja międzyłożyskowa:
nartorolkowy.pl/lozyska-tuleje-i-osie/42...miedzylozyskowa.html
2) 2 x tuleje dystansowe zewnętrzne o szerokości 5 mm:
nartorolkowy.pl/lozyska-tuleje-i-osie/42...ml#/szerokosc-5_0_mm

Do tego trzeba użyć normalnych śrub o średnicy 6 mm. I oczywiście po 2 łożyska na koło.

Jeśli chodzi o płukanie łożysk, to na pewno przedłuża to ich żywotność. Oczywiście, jeśli to są zwykłe łożyska smarowane gęstym smarem. Woda wypłukuje brud i piasek, a smar jest wodoodporny i trudno go wypłukać.

Odp: Problem z kołami 5 lata, 5 mies. temu #11837

  • orwo
  • Senior forum
  • Offline
  • Posty: 46
  • Oklaski: 0
ok. dzięki. Jeszcze tak kombinuję, żeby przełożyć koła tylne na przód i odwrotnie, to powinno wiele wyjasnić.

Jednak to tylko łożyska do wymiany. Ale zaskoczyło mnie jakiej są klasy: ABEC 3, osona metalowa Z.

Ten obraz jest ukryty dla gości. Zaloguj się lub zarejestruj aby go zobaczyć.
Ostatnio zmieniany: 5 lata, 5 mies. temu przez orwo.

Odp: Problem z kołami 5 lata, 5 mies. temu #11916

  • orwo
  • Senior forum
  • Offline
  • Posty: 46
  • Oklaski: 0
Wracam do tematu, bo po zmianie łożysk rewelacji nie ma.
Jak są zamocowane koła w wersji, którą podałeś? tzn.
Czy tuleja między łożyskowa jest nagwintowana, czyli w jaki sposób koła są dokręcone?
Na zdjęciach z linku, widać że tulejki dystansowe mają ściętą krawędż (fazę), czy ta część fazowana przylega do koła, czy tez do mostu nartorolki?
Pytam, bo tulejki dystansowe w moich nartorolkach są walcami, być może blokują łożsko.
  • Strona:
  • 1
  • 2
  • 3

Newsletter

Informacje o nartorolkach na twój e-mail, wygodnie i bezpłatnie.
Akceptuję regulamin biuletynu
Biuletyn nartorolki.pl to cenne źródło wiedzy o nartorolkach, rolkach terenowych i nordic blading.