Witamy Gościu!
Amortyzacja i tłumienie drgań; aluminium vs kompozyt - chwyt marketingowy?
przeglądających: 1 (1) Gość
Nartorolki, buty, wiązania, kije, ochraniacze, kaski i wiele innych akcesoriów. Niekończące się dyskusje o markach, nowinkach technicznych, dobieraniu sprzętu itd.
  • Strona:
  • 1
  • 2

TEMAT: Amortyzacja i tłumienie drgań; aluminium vs kompozyt - chwyt marketingowy?

Odp: Amortyzacja i tłumienie drgań; aluminium vs kompozyt - chwyt marketingowy? 6 lata, 11 mies. temu #9400

  • mmm
  • Ekspert
  • Offline
  • Posty: 99
  • Oklaski: 0
Test wyglądał tak:
Nartorolki Ski Way Twin (alu), One Way 11 Carbon (pusta w środku szyna z włókna węglowego) i Swenor Fibreglass przystawiłem przednimi kołami do listwy przypodłogowej, unosiłem tył na wysokość około pięciu centymetrów i puszczałem. Obserwowałem, jak zachowują się po "uderzeniu" o podłogę.
Ski Way Twin - uderzały jak worek z piaskiem, wytłumiony odgłos uderzenia o podłogę, zero odbić, zero drgań.
One Way 11 - uderzały jak cegła, ostry odgłos, ale nie odbijały się.
Swenor Fibreglass - uderzają jak metalowy pręt. Podskakują. Drganie przenosi się po nartorolce, powodując że zaczyna podskakiwać przednie koło nartorolki na zmianę z tylnym - 3-4 podskoki.

Podejrzewam, że wynika to z twardości kół i konstrukcji widelców.
Koła Twinów to miękka guma (choć wcale nie szersze od pozostałych, wręcz przeciwnie), pozostałych są dużo twardsze.
Twiny posiadają widelce wykonane z blachy, wygięte, długie, "miękkie". Pozostałe to widelce alu, proste, stosunkowo grube, sztywne, dodatkowo w przypadku Fibreglassów praktycznie zespolone z szyną nrolki. To, co mi się tak podobało w Swenorach jest prawdopodobnie ich najsłabszym punktem, jeśli chodzi o tłumienie drgań.
Mój zachwyt nad modelem Fibreglass znacznie zmalał, a kiedy przyjrzałem im się dokładniej, to zupełnie wyparował i już nigdy nie powróci, a zupełnie innym okiem spojrzałem na swoje Twiny - proste, siermiężne, wyglądające jakby były zrobione w garażu, ale ...

Z tłumieniem wibracji przez nrolki jest pewnie tak, jak w przypadku roweru:
- szerokie opony
- miękkie opony
- jak najwięcej "pracujących" połączeń pomiędzy kołem a rowerzystą
Nie ma możliwości, żeby rower wytłumił nierówny asfalt. Jadąc zamkniętymi oczami, wyczuwa się, po jakim asfalcie się jedzie. Tym bardziej króciutka nrolka. W rowerze odległość pomiędzy asfaltem a rowerzystą to prawie metr, w nrolce 30 cm.
Tłumienie wibracji to czysty chwyt marketingowy.

Odp: Amortyzacja i tłumienie drgań; aluminium vs kompozyt - chwyt marketingowy? 6 lata, 11 mies. temu #9414

  • dracono
  • Młodszy forowicz
  • Offline
  • Posty: 27
  • Oklaski: 0
Przetestowałeś "odbijalność" _nieobciążonych_ użytkownikiem nartorolek spuszczanych z 5cm na podłogę. Teraz tylko trzeba wysnuć odpowiednie wnioski na tej podstawie, ale nie w stylu "jak nie masz akwarium to jesteś gejem" (ot, stary suchar) . Mimo wszystko, zakładając że będziesz jeździć na tym sprzęcie a nie go rzucać to polecał bym test polegający na przejechaniu tego samego odcinka kontrolnego, tym samym stylem, z podobną dynamiką na każdej z wymienionych rolek. Najlepiej jednego dnia jedne, po 1-2dni regeneracji, na kolejnych itd.

Odp: Amortyzacja i tłumienie drgań; aluminium vs kompozyt - chwyt marketingowy? 6 lata, 11 mies. temu #9415

  • skiffrace
  • Senior forum
  • Offline
  • Posty: 79
  • Oklaski: 0
Najlepiej jednego dnia jedne, po 1-2dni regeneracji, na kolejnych itd.

Tlumienie drgan jest dla nartorolkarza, nie nartorolki, wiec zupelnie sie zgadzam ze jedyna racjonalna metoda testowania to przejechanie sie na testowanych nartorolkach po powierzniach gladkich, srednich i bardzo chropowatych.
Uwazam tylko ze trzeba to zrobic na krotszym dystansie, ale jedna po drugiej, bo wtedy mozesz besposrednio porownywac.

Odnosnie analogii rowerowych: biegam na Jenex V2 Aero z kolami pompowanymi, ktore pompuje do 2-2.5 BAR. Na poczatku pompowalem do 6-7 BAR. Obnizenie cisnienia wyraznie zwiekszylo komfort, bez wyraznego zmniejszenia szybkosci.
Jak komfortowe sa kola pneumatyczne w porownaniu z kolami twardymi nie wiem bo nidgy nie biegalem na twardych.
Jednakze, po poprawie jaka sie dokonala wskutek zmniejszenia cisnienia podejrzewam ze pneumatyczne kola robia duza roznice w tlumieniu drgan - im bardziej chropowaty asfalt i im mniejsze cisnienie, tym wieksza poprawa.
Ostatnio zmieniany: 6 lata, 11 mies. temu przez skiffrace.
  • Strona:
  • 1
  • 2

Newsletter

Informacje o nartorolkach na twój e-mail, wygodnie i bezpłatnie.
Akceptuję regulamin biuletynu
Biuletyn nartorolki.pl to cenne źródło wiedzy o nartorolkach, rolkach terenowych i nordic blading.