Witamy Gościu!
Kręgosłup a twardość mostów nartorolek kompozytowych i aluminiowych
przeglądających: 1 (1) Gość
Nartorolki, buty, wiązania, kije, ochraniacze, kaski i wiele innych akcesoriów. Niekończące się dyskusje o markach, nowinkach technicznych, dobieraniu sprzętu itd.

TEMAT: Kręgosłup a twardość mostów nartorolek kompozytowych i aluminiowych

Odp: Kręgosłup a twardość mostów nartorolek kompozytowych i aluminiowych 7 lata, 3 mies. temu #8624

  • mmm
  • Ekspert
  • Offline
  • Posty: 99
  • Oklaski: 0
Ponownie dziękuję za porady.
Chyba jednak cena (różnica cen) i te zdania kolegi Michała:"Na każdej nartorolce "pracującej" z mostem kompozytowym lub w Ski Way-ach z mostem aluminiowym, jak przenosisz ciężar ciała na nogę podporową, czujesz ugięcie. Nawet bez jazdy, biegu, tylko na sucho. W Rollspeed R75 nic się nie ugina, jest sztywno. Nikt nie mierzył tych ugięć, ale największe będzie w kompozycie (może 1-2 cm), trochę mniejsze w pracującym aluminium a minimalne w sztywnym moście aluminiowym. W pracujących mostach to ugięcie jest widoczne gołym okiem. (...) Najbardziej trwałe jest aluminium, także w sprężystych mostach." sprawiły, że pomyślę o Ski Way(ach).
Tylko których? Tak wstępnie podobają mi się SkiWay Twin, bo szerokie koła gwarantują stabilność, a jak pisałem nie chodzi o szybkość, chodzi o umiarkowany ruch. Trochę niepokoi mnie zdanie z opisu tego modelu:"Nartorolki do techniki klasycznej przeznaczone dla zawodników wyczynowych i ambitnych amatorów do treningów siłowych i wytrzymałościowych." Nie chciałbym się rozpędzać jakoś specjalnie zwłaszcza jadąc z górki (nie mieszkam w terenie płaskim i pamiętam, że jeżdżąc na Skike V8, zwłaszcza gdy załozyłem koła PU, niejeden raz przemknęła mi przez głowę myśl "Jak dobrze, że mam hamulce "), ale też nie chciałbym stać w miejscu . Jak wolne i oporne są te koła gumowe w modelu Twin? Czy to da się porównać z pompowanymi kołami Skike V8? Pamiętam, że pierwsze kilkanaście kilometrów na Skikach przejechałem z niedopompowanymi kołami gumowymi, było wolno, ale dało się wytrzymać. Dopiero kiedy jakaś dziewczyna na zwykłych rolkach wyprzedziła mnie i bez wysiłku odjechała ode mnie, pomyślałem o sprawdzeniu ciśnienia. Na kołach PU było przyjemnie, ale trochę nerwowo.
Może ktoś z forumowiczów jeździ na Ski Way Twin i mógłby coś na ten temat powiedzieć? Na przykład, ile metrów przejedzie się po płaskim asfalcie bezkrokiem po porządnym odepchnięciu kijami? Wiem, że to zależy od siły odbicia i wagi, ale tak z grubsza. Chyba nie ma sensu (a może jest) zakładanie nowego tematu o poszczególnych modelach Ski Way.
Tak idealnie to pasowałyby mi takie koła, których opory toczenia po płaskim asfalcie są porównywalne z wejściem na nartach biegowych w świeży śnieg o grubości 10-15 cm; taki teraz mam u siebie w lasach i przepadam za zakładaniem śladu (który później rzadko wykorzystuję). Wolę to, niż jazdę po ubitych przez samochody leśnych duktach, choć i tam czasem skręcę.

Odp: Kręgosłup a twardość mostów nartorolek kompozytowych i aluminiowych 7 lata, 3 mies. temu #8625

  • Alicja
  • Platynowy forowicz
  • Offline
  • Posty: 1095
  • Oklaski: 4
Biegałam na wszystkich modelach: twin, easy i duplex.
Twiny są bardzo wolne. Wolniejsze niż narty. Do skike nie masz nawet co porównywać. Twiny są do treningu siłowego dla zaawansowanych biegaczy, także takich, którzy nie mają w okolicy żadnych podbiegów, biegają na płaskich trasach i muszą mieć solidny opór, żeby zrobić efektywny trening. To nie jest model do biegania rekreacyjnego.

Easy są stosunkowo szybkie, dla kogoś, kto nie chce się zmęczyć bezkrokiem, biega rekreacyjnie, albo chce łatwo wbiegać pod górę. Nadają się też do startów, bo są porównywalne z innymi modelami startowymi.
Po jednym sezonie okazały się dla mnie za szybkie, bo trening był nieefektywny - bezkrok bez wysiłku. Przesiadałam się na duplex, które mają dwa koła jak w easy i dwa jak w twinach. I to jest faktycznie pośrednie rozwiązanie. Prędkość porównywalna z rollspeedami, ale lepsza stabilność, no i jednak most pracuje. Do treningu na płaskim idealne, biegałam też na nich uphille (treningowo, nie startowo) i jest to dokładnie taki poziom wysiłku jaki potrzebuję.

Biegałam też na rollspeedach, na swenorach, marwe i swixach. I jednak moje duplex sa najlepsze pod względem stabilności (szerokie koła z rowkami). No i koła się stosunkowo wolno zużywają (np. w starym modelu rollspeed dużo szybciej się starły).

Odp: Kręgosłup a twardość mostów nartorolek kompozytowych i aluminiowych 7 lata, 3 mies. temu #8626

  • mmm
  • Ekspert
  • Offline
  • Posty: 99
  • Oklaski: 0
Dzięki.
Czyli Twiny odpadają.
Easy to pewnie jak Skike z kołami PU - stuk-puk, stuk-puk i kilometry lecą bez (prawie) wysiłku.
Biegałaś na Marwe kompozytowych? Jakie wrażenia w porównaniu twoimi Ski Way Duplex? Odczuwa się różnicę?
Dobrze zrozumiałem opis modelu Duplex - z tyłu koła PU szer. 44 mm, z przodu gumowe szer. 55 mm, łożyska jednokierunkowe tylko na tylnych kołach?
Trochę dziwna sprawa robi się, kiedy trzeba wymienić koła, bo i gumowe, i PU są sprzedawane w kompletach po 4 sztuki. Czyli chcąc wymienić w swoich Duplexach wszystkie koła musisz kupić dwa komplety po cztery koła za 1000 zł? Czy ja coś popendoliłem?

Odp: Kręgosłup a twardość mostów nartorolek kompozytowych i aluminiowych 7 lata, 3 mies. temu #8627

  • skiffrace
  • Senior forum
  • Offline
  • Posty: 79
  • Oklaski: 0
Czy wiesz ze w wielu wypadkach rozne kola pasuja do roznych nartorolek, i kola sa sprzedawane osobno w kilku roznych szybkosciach: wolne, srednie, szybkie.
Np Swenor, byc moze inni tex:
xcski.gearwest.com/c/wheels-and-parts/400465/393504/1172348

Tak wiec rozwaz kupno "universalnej" rolk, zacznij np od srednich kol, i jesli nie spodobaja ci sie, dokup inne kolka duzo tanszym kosztem niz zmienianie calej rolki.

Odp: Kręgosłup a twardość mostów nartorolek kompozytowych i aluminiowych 7 lata, 3 mies. temu #8628

  • Alicja
  • Platynowy forowicz
  • Offline
  • Posty: 1095
  • Oklaski: 4
Na marwe biegałam tylko na aluminiowych 700 A, na wolnych kołach 7 lub na najszybszych 1 (różnica jest w miękkości kół i jeździe, ale oczywiście most tak samo sztywny).

Co do kół, to w skiway one się bardzo wolno zużywają, nawet jeśli sprzedawane na komplety, to można zamówić w sklepie komplet mieszany.

Każdy z nas ma inną siłę, długość treningu, inne trasy, trudno porównywać się do kogoś obcego. Dla mnie duplex jest idealny, bo wreszcie mam sprzęt zbliżony prędkością do nart na normalnym śniegu. Ale do startów i tak mam szybsze nartorolki (marwe 700A z kołami 1).

Odp: Kręgosłup a twardość mostów nartorolek kompozytowych i aluminiowych 7 lata, 3 mies. temu #8629

  • skiffrace
  • Senior forum
  • Offline
  • Posty: 79
  • Oklaski: 0
Jeszcze ostatnia uwaga nt. szybkosci kol/hamowania itp.
Problem z kolami o roznych szybkosciach polega na tym ze zawsze sa one szybkie/srednie/wolne, bez wzgledu na teren i jak sie czujesz.
Idealnie, gdy biegniesz stromo pod gore, opor powinien byc maly, a gdy zjezdzasz z gory, duzy.
Dlatego jestem wielkim fanem reduktorow szybkosci ktore wlaczasz w zaleznosci od terenu.
Uzywam tych z firmy Jenex, ale sa tez inne:

www.jenex.com/products/speed-reducers

Newsletter

Informacje o nartorolkach na twój e-mail, wygodnie i bezpłatnie.
Akceptuję regulamin biuletynu
Biuletyn nartorolki.pl to cenne źródło wiedzy o nartorolkach, rolkach terenowych i nordic blading.